uromax-brusinka-zdarma

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Newsletter

Chcete být informováni o novinkách z mimiforum.cz?
Zadejete zde svoji emailovou adresu.

Zdravé hubnutí: Jak pomáhá vláknina

16. dubna 2016

Zdravé hubnutí: Jak pomáhá vláknina

Kategorie: Dieta, Připojené tagy: zažívání vláknina hubnutí dieta střeva

preventan-mimiforum-banner

Vláknina je pro dietu nepostradatelná. Zasytí a zrychlí pohyb střev, a ty navíc čistí. Navíc je vědecky prokázáno, že ženy, které jedí dostatek vlákniny, jsou štíhlejší. 

Diskutujte: Co děláte pro to, abyste jedla dostatek vlákniny?


Urychluje pohyb střev, čistí je, a zároveň navozuje pocit sytosti, takže toho sníte mnohem méně. Chrání před některými nemocemi, zácpou a dalšími trávicími problémy. To všechno umí vláknina, která by v jídelníčku neměla chybět – zvlášť, pokud chcete zhubnout.

Češi jí vlákniny velmi málo

O vláknině se někdy mluví také jako o »kartáči« zažívacího traktu. A zcela oprávněně, protože je to právě ona, kdo umí urychlit střevní peristaltiku a tělo pročistit. Jenže statistiky ukazují alarmující skutečnost – přes 80 % Čechů jí vlákniny minimálně o polovinu méně, než by potřebovalo. Zatímco odborníci doporučují konzumovat 25 až 35 g vlákniny denně, je u nás zcela běžné, že se jí nesní víc než 11 g. Pouze 2 % lidí jí vlákniny tolik, jak by mělo, a to je opravdu malé číslo.

Vláknina chrání před rakovinou

Přitom je prokázáno, že vláknina chrání před rakovinou tlustého střeva a konečníku. Podle odborníků by se spoustě případů nádorových onemocnění dalo předejít, kdyby se upravil jídelníček – snížila se spotřeba červeného masa a uzenin, a naopak zvýšila spotřeba vlákniny. Druhý a nezanedbatelný důvod, proč vlákninu jíst je, že pomáhá hubnout – a štíhlou linii udržet.

Tajemství vlákniny: Na dlouho nás zasytí

Nedávná americká studie prokázala, že ženy, které jedly denně dostatek vlákniny, byly dlouhodobě štíhlejší a hubenější než ty, které jí konzumovaly málo. Tajemství tkví v tom, že potraviny s obsahem vlákniny mají nižší energetickou hodnotu a jsou zdravější. Navíc dokážou více zasytit, protože vláknina váže vodu a nabobtná. Výsledkem je, že nemáme delší dobu hlad a méně sníme. Podmínkou ale je dostatečně dodržovat pitný režim a potraviny s vlákninou zapíjet.

Vláknina zabraňuje výkyvům cukru dieta-jak-pomaha-vlaknina-ii-sh

Další výhodou je i to, že potraviny, obsahující vyšší množství vlákniny, zpomalují vstřebávání cukrů, a tak zabraňují velkým jeho výkyvům. Čím větší je její obsah, tím je naopak nižší glykemický index. Díky tomu se neobjevují akutní záchvaty hladu, po kterých je člověk schopný vrhnout se na sladké, anebo začít luxovat ledničku. To vše jen nahrává dietě.

MIMIFORUM zjistilo:

Vláknina se dělí na rozpustnou a nerozpustnou. První z nich umí vstřebávat vodu a je stravitelná, proto se také označuje jako bobtnavá. Najdeme ji například v ovoci, ale i v pšenici či kukuřici, česneku a čekance. Nerozpustná vláknina je nestravitelná, a proto se někdy značí jako hrubá. Způsobuje pocit sytosti, působí proti zácpě, a je dokonce prevencí proti zubnímu kazu. Najdeme ji například v brukvovité a kořenové zelenině.

MIMIFORUM radí:

Kde najdeme vlákninu

  • V celozrnných potravinách – pečivu, rýži i v těstovinách.

  • V ovoci – nejvíce jí obsahují hrozny, angrešt a bobulovité ovoce, jablka a banány.

  • V zelenině – v brokolici, mrkvi, kořenové zelenině, bramborách.

  • V luštěninách – nejvíce jí obsahují hrách, sojové boby, čočka a fazole.

  • Ve lněném semínku – to kromě vlákniny obsahuje i ligniny, rostlinné estrogeny, které chrání před rakovinou prsu a cévními nemocemi.

  • V jitroceli blešníkovém známém jako psyllium. Ten je skvělý nejen na trávení, ale i proti žlučovým kamenům.

  • V dalších potravinách, jako jsou pšeničné otruby, sušené švestky, asijská hruška a merlík čilský. 

 

Text: ino

Foto: Shutterstock.com

 

Navštivte nás na Facebooku a podělte se s námi o zajímavosti z Vašeho života!

5 Posledních příspěvků v diskusi

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse
Váš email:
Heslo:
Horoskop
Vítáme nová miminka
Dítě Uživatelka Termín
Antonín
mamybaby14.12.2016
Jaroslav
Izabela
italka29.09.2016
Nikola
Pavla03.10.2015
Dítě Uživatelka Datum
Martin
jarinkaZítra
Přemysl
jesenka3323.08.
Kryštof
marguaret05.06.
Přidat svůj termín »
Vaše příspěvky
Vaše poslední fotopříspěvky
NÁŠ POKLAD
NÁŠ POKLAD
Od uživatele: Aleki
profilová fotka
profilová fotka
Od uživatele: Natálka Kresbová
Miláček Péťa
Miláček Péťa
Od uživatele: Petulinka
Anketa