vyhrajte-s-preventanem

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Mám nízký tlak a nic na něj nezabírá

3. července 2011

Mám nízký tlak a nic na něj nezabírá

Kategorie: Zdraví a krása, Připojené tagy: screening novorozenec víno káva krev léky tlak dědičnost

preventan-mimiforum-banner

Jste mladá a štíhlá? Pak jste ideální ženou, která může trpět nízkým krevním tlakem. Ten se samozřejmě nevyhýbá ani starším, ale přináší jeden problém – nedá se léčit. Přitom život dokáže pořádně znepříjemnit. Co na něj funguje?

Mladé štíhlé ženy – to jsou podle odborníků ideální kandidátky na nízký krevní tlak. Kdo jím trpí, ví, jak nepříjemný může být.Najednou se vám začne motat hlava, jste bílá jako stěna a je vám na omdlení. Rozhodně to není stav, který by vám měl někdo závidět. Zatímco o normálním krevním tlaku se mluví při hodnotách 120/80 (horní hodnota s věkem může mírně vzrůstat), o nízkém tlaku mluvíme, klesne-li pod 110/70 (někde se uvádí 115/75).

Nízký tlak – roli hraje dědičnost

Motání hlavy, závratě, častá únava, slabost – to jsou hlavní projevy nízkého tlaku neboli hypotenze. Za vše může snížení rychlosti tlaku krve v cévách, díky čemuž se hůř a pomaleji prokrvují mozek a končetiny. Proto také lidé s nízkým tlakem často trpí pocitem studených rukou a nohou. Příčin nízkého tlaku je více, ale velmi často jej má na svědomí dědičnost. Pokud jím trpí vaše maminka a babička, pak je velká pravděpodobnost i u vás.

Na nízký tlak nejsou léky

Na rozdíl od vysokého tlaku na ten nízký neexistují žádné léky. Proto nezbývá, než si na něj zvyknout, a jeho projevy se pokusit redukovat. Dobrou zprávou ale je, že velmi často se s věkem sám upraví (bohužel to ale není pravidlem), a tak je tu jistá naděje, že vás bude trápit jen dočasně. A ještě jedna dobrá zpráva navíc – nízký tlak je méně nebezpečný, než vysoký, anebo ještě hůře – kolísavý.

zdravi-a-krasa-mam-nizky-tlak-2-nahled Jak na nízký krevní tlak?

Vstávejte pomalu

Při jakékoli změně polohy, především z lehu do sedu, ale i ze sedu do lehu, se neukvapujte. Aby se tělo s tlakem vyrovnalo, je potřeba vstávat pomalu. Napřed si sedněte, chvíli setrvejte a až poté vstaňte. Pokud vyskočíte jako namydlený blesk, může se vám rovnou zamotat hlava a upadnete.

Lehněte si

Pokud je vám na omdlení, lehněte si, samozřejmě je-li to možné a zvedněte nohy, abyste urychlila prokrvení mozku. Nemáte-li možnost si lehnout, alespoň se posaďte, překřižte nohy a zhluboka dýchejte. Jste-li v situaci, že nemůžete ani jedno, například v obchodě, rozkročte se, opřete, střídavě krčte nohy a pravidelně zhluboka dýchejte.

Dejte si kávu – nebo skleničku

Lidem s nízkým tlakem lékaři doporučují kávu, která pomůže tlak vyrovnat, případně malé množství alkoholu. „Byla jsem u doktora s tím, že mám tak nízký tlak a skoro omdlévám. Naposledy jsem dokonce v tramvaji zkolabovala. Myslela jsem, že dostanu nějaké prášky, ale doktor mi místo toho řekl, ať si dám víno, nebo panáka. Nenapadlo by mě, že mi lékař alkohol přímo doporučí," říká paní Soňa (48), která nízkým tlakem trpí od dětství. Na rozdíl od lidí s vysokým tlakem mají »nízkotlakáři« výhodu – alkohol a káva se jim skutečně doporučuje, ale v rozumném množství. Přílišné pití alkoholu totiž může způsobit závislost a dokonce cirhózu jater.

Jezte pravidelně

Máte-li nízký tlak, je důležité jíst pravidelně a v malých dávkách. Je tomu tak proto, aby se mozek při zpracování potravy příliš neodkrvil. Pokud se totiž najíte, bude se nejvíce energie soustředit právě tam a vy se budete náhle cítit velmi unavená a ospalá.

Dostatečně pijte

U lidí s nízkým tlakem je pravidelný pitný režim víc než důležitý. Pokud vypijete sklenici vody před tím, než vstanete, zvýšíte si tím dočasně (až na 2 hodiny) hodnoty krevního tlaku. Pít byste měla alespoň dva litry denně a zejména minerální vody.

Snídejte, ale ne müsli

Snídaně je nadmíru důležitá, a u lidí s nízkým tlakem to platí dvojnásob. Ovšem je tu jeden háček. Pokud si dáte misku müsli s jogurtem, budete sice jíst zdravě, ovšem svému tlaku tím nepomůžete, naopak. Výzkumy prokázaly, že nízkotlací lidé potřebují snídani bohatou na bílkoviny s dostatkem soli (která sama o sobě pomáhá zvyšovat tlak) a vitaminu B. A tak si raději než müsli dejte na snídani chléb se sýrem či vejce.

Zkuste rozmarýnové víno

Rozmarýn posiluje nervový systém a v kombinaci s alkoholem pomáhá tlak zvýšit. Proto se často objevují návody na domácí rozmarýnové víno, které se v množství dvě skleničky denně (nejlépe při jídle) nízkotlakým velmi doporučuje. Stačí jen do litru bílého vína přidat 20 gramů sušených rozmarýnových lístků, nechat pět dní stát a přecedit. Pak už můžete jen konzumovat.

Další tipy MIMIFORA

● Na nízký tlak prý pomáhá i lékořice, a tak si čas od času zkuste dopřát pendrek.

● Více solte. Máte-li nízký tlak, zkuste si jídlo více osolit. Tělo totiž většinou citlivě reaguje na sodík a tlak vzrůstá.

● Cvičte. Pro lidi s nízkým tlakem, jsou ideální dvě hodiny sportu týdně. Doporučuje se jízda na kole, aerobik, ale i posilování. Dobré je i plavání, ovšem aby tlak vzrůstal, měla by být voda studená.

● Dejte si černý čaj. Černý čaj obsahuje kofein, takže podobně jako káva tlak zvyšuje. Neměl by se ale nechat louhovat déle než dvě minuty – v tu chvíli má totiž nejvíce látek, které ke zvýšení tlaku přispívají.

Text: mob

Foto: Ingimage.com

5 Posledních příspěvků v diskusi
10:26 05.09.2011 - Ilča -

Guarana

Moje séstra má velké problémy s nízkým tlakem a jediné, co ji pomáhá je černý čaj s Guaranou. Je lahodný a jediné co ji zabralo a to toho vyzkoušela už hodně.
12:02 29.07.2011 - Markéta -

Partner tlakař

Můj partner má problémy s tlakem, ale nedá si říct. Pije, kouří a špatně jí, a žádné moje řeči na něj nezabírají. Nevíte, co bych měla dělat?

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse