vyhrajte-s-preventanem

Úprava jídelníčku

Encyklopedie >> Plánované rodičovství >> Úprava jídelníčku

Úprava jídelníčku

preventan-mimiforum-banner

Ženské tělo by mělo být na těhotenství v dostatečném předstihu řádně připraveno. Rozhodně musíte začít úpravou dosavadního jídelníčku a přizpůsobením celého životního stylu. Trpí-li budoucí maminka nadváhou, musí zdravě a především přiměřeně zredukovat stravu, nejlépe po konzultaci s odborným lékařem. Myslete na to, že během těhotenství se nebudete rozhodovat pouze za sebe, ale musíte mít zodpovědnost i vůči miminku, které je vyživováno z toho, co právě konzumujete.

Kde začít

Kromě jídelníčku si žena musí začít udržovat i kondici tím, že se bude více pohybovat na čerstvém vzduchu, poskytne tělu dostatek odpočinku a nebude jej vystavovat zbytečnému stresu. Rozhodně se musíte vyvarovat alkoholu, kouření a dalších drog, které v prvních týdnech po početí negativně ovlivňují vývoj dítěte. Také byste v jídelníčku neměla opomíjet některé potraviny, například se neuchylovat k vegetariánství.

V případě, že se léčíte třeba s cukrovkou, nebo hormonálními poruchami štítné žlázy, měla byste své rozhodnutí otěhotnět konzultovat s ošetřujícím lékařem, protože v těchto případech je třeba upravit léčbu, abyste byla na těhotenství dobře připravená.

Přiměřená tělesná hmotnost

Ideální je, když žena po nějakou dobu před plánovaným otěhotněním dosáhne ideální tělesné hmotnosti – protože jak podváha, tak i nadváha přináší komplikace a problémy již při početí. Stanovte si proto optimální hmotnost výpočtem Body Mass Indexu (BMI) – vaše současná hmotnost dělená druhou mocninou vaší výšky v metrech (např. pokud vážíte 68 kg a měříte 175 cm, je váš vzorec 68/1,752 = 22,204). Jestliže je výsledné číslo v rozmezí 20 až 25, je vaše tělesná hmotnost v naprostém pořádku.

Nadváha – BMI je vyšší než 25 

Ženy mohou mít problémy s otěhotněním, hrozí jim vysoké riziko těhotenské cukrovky a vysokého krevního tlaku, může dojít k nedonošení plodu, nebo se dítě narodí s nízkou porodní hmotností. V mnoha případech je nutné při porodu přistoupit k císařskému řezu, který zvyšuje riziko pooperačních komplikací a horšího hojení. V tomto případě je prospěšné váhu snížit o 5 až 10 %.

Podváha – BMI je nižší než 20

Žena může mít také problémy s početím, protože pro reprodukční schopnosti je nutné mít alespoň minimální zásoby tuky. I zde hrozí nedonošení plodu, případně narození miminka s nízkou porodní hmotností. 10-uprava-jidelnicku-2

Pestré složení stravy

Strava musí obsahovat všechny potřebné látky jak pro budoucí maminku, tak i pro vyživovaný plod. Vyhněte se proto během těhotenství dietám a zaměřte se více na zdravé a především pestré složení stravy. Zapomenout byste neměla na čerstvé ovoce a zeleninu (nevyhýbejte se ani méně tradičním druhům jako je čerstvý špenát, chřest), maso (především ryby, které jsou důležitým zdrojem omega 3 mastných kyselin, netučnou drůbež a králičí maso), celozrnné těstoviny, rýži natural, pečivo, mléčné zakysané výrobky, kvalitní tuky rostlinného původu. 

V počátcích těhotenství se často objevuje nechutenství, které můžete překonat novými a lákavými kombinacemi potravin. Jezte to, co vám chutná, ale příliš nevybočujte ze zásad správného stravování. Může se stát, že žaludek odmítne přijímat vámi dosud oblíbené potraviny, nebo že na ně nebudete mít žádnou chuť. Můžete i zjistit, že se vám »zvedá« žaludek třeba z masa, ale nebojte se, během pár měsíců se to spraví a nechutenství vás zcela opustí. Jestliže nemáte zažité zdravé stravovací návyky, nebojte se poradit třeba s nutriční terapeutkou, která vám sestaví jídelníček přímo šitý na míru.

Správný pitný režim

● Největším nešvarem žen je přijímání tekutin – v těhotenství na to obzvláště dbejte a snažte se denně vypít alespoň 2,5 litru nejlépe čisté neperlivé vody střídané s čaji, případně s kvalitními 100% džusy, které ovšem musíte ředit vodou.

● V těhotenství přirozeně stoupá potřeba některých vitaminů a minerálních látek. Zejména se jedná o vápník, železo, zinek, jód a vitaminy skupiny B.

● Dodržujte také pravidelnost v jídle – stravu během dne si rozdělte na pravidelné dávky po zhruba 2,5 až 3 hodinách. Znamená to tedy, že kromě tří hlavních denních jídel nevynechávejte snídaně a nezapomínejte ani na svačiny. Během prvního trimestru je optimální, když žena přibere kolem 2 kg, neměla by samozřejmě ani hubnout.

 

Text: boh

Foto: Ingimage.com