vyhrajte-s-preventanem

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Dietní vánoční pečení

14. prosince 2012

Dietní vánoční pečení

Kategorie: Dieta, Připojené tagy: sladkost pečení Cukroví dieta

preventan-mimiforum-banner

Vánoce bez cukroví si nedovede představit asi nikdo. Pokud ale dbáte na štíhlou linii, anebo držíte dietu, je dobré vědět, čím některé suroviny nahradit a neohrozit svou postavu.

„Celý rok se ovládám, ale vánoční cukroví si prostě neodepřu. Bohužel se to podepíše na mé postavě. Přes svátky přiberu až pět kilo, které pak několik měsíců pracně shazuju. Letos jsem se však rozhodla, že zkusím péct zdravěji, aby moje linie tolik neutrpěla,“ říká Hanka (37). „Vždyť tuky, cukr a bílá mouka, které v cukroví jsou, jsou pro postavu přímo vražedná kombinace,“ dodává. Hanka, podobně jako další ženy bojující s kily navíc, se proto pokusila »nebezpečné« suroviny nahradit. A svěřila se nám, jak to udělala!

Cukr

Pro naše tělo nemá žádné výživové hodnoty, je pouhým zdrojem energie. Bílý cukr ve větší míře tělu škodí, a má za následek zubní kazy, osteoporózu, ale i kvasinková onemocnění. A samozřejmě také nadváhu.

Hanka radí: „Snižte množství cukru v receptu, a to až na čtvrtinu. Ještě lepší je ale použít jiná sladidla. Med, který obsahuje vitaminy a minerály, anebo ječmenný slad – Sladovit. K oslazení cukroví se hodí i třtinový cukr, karob, či tepelně upravené a mixované ovoce. Nedávno jsem objevila fruktózu. Je skvělá, ale musí se s ní péct opatrně, protože cukroví rychle hnědne. A ještě jeden tip vyzkoušejte – miluju mrkvové cukroví!“

Tip MIMIFORA:

Mrkvové cukroví

Co je potřeba: 200 g polohrubé mouky, 125 g másla, 100 g jemně nastrouhané mrkve, 1/3 prášku do pečiva, moučkový cukr na obalení

Jak na to: Ze všech surovin vypracujeme těsto, které vyválíme na tenký plát. Vykrajujeme tvary dle libosti. Pečeme ve středně vyhřáté troubě cca 10 minut, poté obalujeme v moučkovém cukru.

Tuk                

Živočišné tuky, které k pečení používáme, obsahují nasycené mastné kyseliny. Ty zvyšují hladinu cholesterolu a vedou k nemocem srdce a cév. Mohou vést i ke vzniku rakoviny, anebo diabetu. Navíc jsou nepřáteli štíhlé linie.

Hanka radí: „Nahraďte živočišné tuky rostlinnými. Jsou zdravější a obsahují nenasycené mastné kyseliny, které naopak srdci prospívají. V některých receptech jde množství tuku snížit až o třetinu a přidat trochu vody, anebo mléka či jogurtu. Pozor je třeba dát na to, že musíte volit vždy tuky vhodné pro teplou kuchyni. Plechy zásadně nevymazávám a používám pečící papír.“

Tip MIMIFORA:

Pracky i pro dietářky

Co je potřeba: 200 g hladké mouky, 50 g másla, 30 g sorbitu, 1 vejce, 100 g strouhaných mandlí

Jak na to: Mouku smícháme se strouhanými mandlemi, sorbitem a vejcem. Přidáme máslo a vypracujeme těsto. Chvíli je necháme uležet, poté je naplníme do formiček a pečeme v předehřáté troubě dorůžova.

Bílá mouka dieta-dietni-vanocni-peceni-ii-sh-nahled

Bílá mouka je pro naše tělo výživově bezcenná. Je zbavena až 90 % vlákniny i vitaminů, které obilné zrno obsahuje. Oproti celozrnné mouce má o 60 % méně vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, % zinku, 77 % vitaminu B1, 80% vitaminu B2, 86% vitaminu E. Její konzumace navíc zatěžuje slinivku břišní, trávení a vede k obezitě.

Hanka radí: „Bílou mouku už nepoužívám. Ideální je pro mě mouka celozrnná, anebo špaldová. Zkusit můžete i bezlepkové varianty – rýžovou, jáhlovou, pohankovou a amarantovou mouku.“

Tip MIMIFORA:

Vanilkové špaldové rohlíčky

Co je potřeba: 30 dkg špaldové mouky, 20 dkg másla, 7 dkg mletých mandlí, 7 dkg třtinového cukru, vanilkový cukr

Jak na to: Suroviny smícháme dohromady. Hotové těsto necháme v chladničce odpočinout. Poté vytvarujeme váleček, krájíme na kousky a rukama  tvarujeme rohlíčky. Pečeme při 1500 C do růžova.

 

Text: lju

Foto: Shutterstock.com

5 Posledních příspěvků v diskusi

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse