vyhrajte-s-preventanem

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Dieta při kojení: Jak jíst a nepřibrat

16. ledna 2013

Dieta při kojení: Jak jíst a nepřibrat

Kategorie: Dieta, Připojené tagy: štíhlá linie mléko kojení dieta miminko

preventan-mimiforum-banner

Radikální diety by měly při kojení zůstat tabu. Naopak klíčem jak správně jíst a nepřibrat je vyvážená strava a malé porce několikrát denně.

Pestrý a vyvážený jídelníček. Tak odpovídají oborníci, když se zeptáte, jak by měla vypadat strava kojících maminek. Jen málokterá žena po porodu je ale spokojena se svou postavou a samotným kojením se jí nedaří zhubnout. A tak mnoho z nich napadne – budu držet dietu! Jenže klasická, a ještě k tomu drastická, dieta je u kojení zcela nevhodná. Ublížit můžete sobě i miminku.

Pět porcí denně

Stejně jako v období, kdy nekojíte, je nutná pravidelnost. Jíst pětkrát denně v menších porcích, dostatek ovoce, zeleniny, libového masa. Naopak se vyhnout všemu tučnému a sladkému. Strava by měla být bohatá na vitaminy a minerály. Je také důležité hlídat si dostatečný přísun vlákniny, vápníku, železa, jódu, zinku a základních vitaminů – především A a C.

MIMIFORUM zjistilo:

Co jíst při kojení

-          Zeleninu, která nenadýmá (např. mrkev, okurek, cuketu, špenát apod.)

-          Ovoce, které není příliš kyselé (např. banány, jablka a hrušky, švestky, třešně apod.)

-          Luštěniny, které nenadýmají (např. červená čočka).

-          Libové maso (např. kuřecí a krůtí).

-          Nepříliš tučné ryby.

-          Mléčné výrobky – výhradně polotučné. Na light varianty zapomeňte. Vhodné jsou zakysané výrobky a jogurty s probiotickými kulturami.

-          Cereální pečivo a těstoviny.

-          Naopak nevhodné jsou polotovary, tepelně neupravené výrobky včetně různých salátů s majonézou, či tatarák, alkohol ad.

Hlavní chyby: Hladovění a přejídání

Největšími chybami, které ženy při kojení dělají, je hladovění, anebo přejídání. Oba stavy si dokážou rozumově zdůvodnit – chtějí zhubnout, anebo naopak musí jíst za dva, protože jim dítě bere energii. Oba extrémy však nejsou dobré, i když mírně zvýšený energetický příjem je při kojení nezbytný.

Snídaně je základ

Kromě menších pravidelných porcí je pro správné stravování i v době kojení důležitá snídaně. Zasytí vás a tělu dodá potřebnou energii. První ranní jídlo by mělo být základem každého dne, ať kojíte, anebo ne. Je vědecky prokázáno, že lidé, kteří snídají, lépe hubnou a jsou dlouhodobě štíhlejší.

Pitný režim při kojení

Při kojení je obzvlášť důležité dodržovat pitný režim. Spotřeba tekutin totiž stoupá, a to až na dva a půl litru denně. Vhodné jsou neperlivé vody, čaje pro kojící matky a ovocné čaje, ovocné a zeleninové šťávy ředěné vodou, případně ředěný 100 % džus. Výborná je i melta, o které se říká, že zvyšuje tvorbu mateřského mléka. Naopak kojící ženy by se měly vyvarovat alkoholu, černému čaji, zelenému čaji, syceným slazeným limonádám a nápojům s obsahem kofeinu a chininu. Denní příjem tekutin by měl být 2,5 až 3 litru denně.

Kila půjdou dolů dieta-dieta-pri-kojeni-ii-sh_small

Pokud dodržíte základní pravidla, budete jíst pravidelně, dostatečně pít a přidáte procházky s kočárkem, případně cvičení, tělo vám dá záhy najevo, že jste na správné cestě. Přebytečná kila totiž půjdou dolů samy od sebe.

MIMIFORUM zjistilo:

Hubnutí během kojení by mělo být pozvolné. Redukční diety se rozhodně nedoporučují. Je to i z toho důvodu, že rychlým shazováním kilogramů se v těle odbourávají toxické látky, a ty přecházejí do mateřského mléka.

 

Text: mob

Foto: Shutterstock.com 

5 Posledních příspěvků v diskusi

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse