vyhrajte-s-preventanem

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Dělená strava: Průvodce pro začátečníky

1. května 2013

Dělená strava: Průvodce pro začátečníky

Kategorie: Dieta, Připojené tagy: Dělená strava štíhlá linie jidlo hubnutí dieta

preventan-mimiforum-banner

Dělenou stravu si řada žen chválí. Pomohla jim nejen zhubnout, ale také se naučit lépe a zdravěji stravovat. Přinášíme malého průvodce pro začátečníky.

Nejde o dietu, ale o životní styl. Říkají často propagátoři této metody. V každém případě je ale jasné, že je po dělené stravě, pokud se dodržuje důsledně, velká šance zhubnout. Může za to nejen skladba potravin, ale i fakt, že nad jídlem více přemýšlíme, mnohdy odpadne zrádné pojídání drobností mezi jídly, anebo pochutiny, které jsme si zobaly třeba u televize.


Jednoduchý princip

Snad nejznámější propagátorkou této metody u nás byla herečka Lenka Kořínková, avšak nápad pochází z hlavy amerického lékaře Howarda Haye. Její princip je poměrně jednoduchý. Stačí trocha cviku a ze začátku malý tahák pověšený třeba na lednici a záhy budete přebornicí v dělené stravě.


Jak se dělí potraviny

Potraviny se dělí do tří základních skupin – na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. Platí pravidlo, že jeden den můžete jíst pouze bílkoviny, anebo sacharidy, ale vzájemně je nesmíte kombinovat. Doplnit je ale můžete těmi, které se nachází v neutrální kategorii. Dny se doporučuje střídat, není možné jíst stále jen jednu variantu. Důvod, proč tomu tak je, je prostý. Může za to odlišné zpracování potravin v trávicím traktu. Zatímco bílkoviny potřebuje pro strávení velmi nízké pH, a tedy kyselé prostředí, sacharidy naopak vyžadují pH vysoké, tedy prostředí zásadité. Pokud je kombinujeme dohromady, příliš tím trávicí trakt zatěžujeme.


dieta-delena-strava-ii-sh-nahled MIMIFORUM zjistilo:

Někteří propagátoři dělené stravy jsou přesvědčeni, že stačí nekombinovat skupiny potravin jen v rámci jednoho jídla a mezi těmi zachovat alespoň čtyřhodinový odstup.


3 skupiny potraviny

Bílkoviny

Maso a masné výrobky, ideálně tepelně upravené. Především hovězí, skopové, telecí, veškeré drůbeží, ryby, mořské plody. Dále sýry (do 50 % tuku), mléko a mléčné výrobky (nejlépe nízkotučné), sója, některé druhy ovoce. Mezi ty patří citrusy (pomeranč, grapefruit, citron), kyselá jablka a hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce (mango, papája, ananas), jahody, maliny.
Vhodné nápoje: ovocné čaje, ovocné víno, červené a bílé víno, šampaňské a sekty – vždy suché.


Sacharidy

Výrobky z celozrnné mouky (chléb, rohlíky, koláče, těstoviny, krupice), některé druhy ovoce (banány, hroznové víno, fíky, datle, sladká jablka apod.). Rýže (neloupaná), všechny luštěniny kromě sóji. Některé druhy zeleniny (brambory, kapusta, cukrová kukuřice.
Vhodné nápoje: Ovocné šťávy, čaje slazené medem, pivo.


Neutrální potraviny

Mléčné výrobky s tukem více než 50 %, zakysané mléčné výrobky, uzené výrobky a uzené ryby. Dále většina zeleniny až na malé výjimky (ne brambory), ořechy, bylinky, koření, houby. Výhonky a klíčky, oleje lisované za studena, margaríny a máslo.


MIMIFORUM zjistilo:
Čemu se při dělené stravě vyhnout

-    Vepřovému masu.
-    Smaženým jídlům v klasickém trojobalu, protože strouhanka patří k sacharidům, a tím pádem porušíte princip dělené stravy.
-    Černému čaji, kávě, kakau a čokoládě.
-    Výrobkům z bílé mouky.
-    Dalším pochutinám, jako je majonéza či arašídy.

Text: ino
Foto: Shutterstock.com

5 Posledních příspěvků v diskusi
15:49 28.01.2017 - svatka -

sója

mezi bílkovinami????

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse