vyhrajte-s-preventanem

jpg3encyklopedie-banner

banner-folgravid3

Tipy
Bezlepková dieta – Hlavní zásady

14. ledna 2015

Bezlepková dieta – Hlavní zásady

Kategorie: Dieta, Připojené tagy: obiloviny alergie lepek bezlepková dieta celiakie

preventan-mimiforum-banner

Musíte ze zdravotních důvodů držet bezlepkovou dietu a zatím nevíte, co smíte a co ne? Zde je malý přehled toho, co jíst a čeho se naopak vyvarovat.

Celiakie, intolerance lepku, alergie na lepek, Duhringova choroba. To jsou jen některé z příčin, proč je nutné začít držet bezlepkovou dietu. Potíže spojené s tím, že se vaše tělo s lepkem nepřátelí, se mohou projevit různě – od průjmů, trávicích potíží, hubnutí, únavu až po kožní vyrážky či bolesti kloubů. Pokud tedy z jakéhokoli důvodu musíte držet bezlepkovou dietu, zde jsou její hlavní zásady.

 

Hlavní nepřítel – obiloviny

Lepek, zvaný také gluten, je směs dvou bílkovin – gliadinu a gluteninu. Hlavními zdroji lepku jsou obiloviny, proto je v první řadě třeba vyloučit ze stravy vše, co s nimi souvisí. Je nezbytné se vyvarovat pšenice, ječmene, žita, žitovce, špaldy a veškerých výrobků, které je obsahují. U ovsa je situace sporná, čistý oves sice lepek neobsahuje, ale koupit takový výrobek může být problém. Dále je třeba zapomenout na výrobky z mouky (pečivo, strouhanka, cukrářské výrobky, těstoviny, knedlíky), na vločky, kroupy, krupky, lámanku či krupici.

 

Tip MIMIFORA:

Čtěte etikety!

Je třeba mít na paměti, že lepek se v potravinách vyskytuje v otevřené i ve skryté formě. Nejde jen o pečivo, těstoviny, sušenky, buchty apod. Stačí číst etikety a zjistíte, že jej mohou obsahovat i uzeniny, kečup, hořčice, tatarka, marmelády, želé, zmrzliny, müsli, některé mléčné výrobky apod. Pokud držíte bezlepkovou dietu, je nezbytné etikety číst a hledat, zda i ve zdánlivě nevinné potravině není lepek skrytý.

 

Nástrahy v potravinách dieta-bezlepkova-dieta-ii-sxc-nahled

V mnoha potravinách, které zdánlivě lepek nemají, jej najdete, a tak je třeba dávat pozor, co kupujete. Pozor na uzeniny, paštiky, konzervy, výrobky z mletého masa, mléčné výrobky, polévky a omáčky, bujóny, směsi koření a dochucovadla, cukrovinky, zmrzlina, sojová a rostlinná masa a výrobky, pudingy, kečupy, majonézy. Vždy, když kupujete něco nového, čtěte složení, protože lepek může být tam, kde to nečekáte.

 

MIMIFORUM zjistilo:

Co jíst – základ jídelníčku

-          Přirozeně bezlepkové potraviny. Jsou to např. brambory, rýže, kukuřice, pohanka, sója, luštěniny, amaranth, proso a výrobky z nich.

-          Maso (ne rostlinné a pozor na výrobky z mletého masa).

-          Ovoce a zeleninu.

-          Mléčné výrobky (mléko, sýry, jogurty) – raději ale čtěte složení.

-          Vejce.

-          Bezlepkové pečivo.

-          Výrobky, které jsou výrobcem značeny jako bezlepkové, nebo jsou uvedeny jako vhodné pro bezlepkovou dietu.

 

Text: asm

Foto: Sxc.hu

5 Posledních příspěvků v diskusi

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Vstoupit do diskuse >>

Související články a diskuse